De fiets (incl. e-bike) komt bij kortere afstanden steeds meer in beeld als alternatief voor de auto. Er wordt vaker thuisgewerkt dan voor de coronatijd, waardoor de woonomgeving steeds belangrijker wordt. Bij inrichting van de openbare ruimte zal daarom meer met de belangen en veiligheid van voetgangers en fietsers rekening gehouden moeten worden. Dit betekent o.a.:

  • Dat de centra van Heeze, Leende en Sterksel zo snel mogelijk autoluw ingericht worden, zodat de auto te gast is en deze prettige en veilige verblijfsgebieden worden.
  • Dat er een publiekscampagne gestart wordt om inwoners en bezoekers te bewegen om met het openbaar vervoer en de fiets onze dorpscentra en natuurgebieden te bezoeken. Wij pleiten ervoor dat dit wordt opgenomen in het nieuwe mobiliteitsplan.
  • Dat er overdekte fietsenstallingen in de dorpscentra komen.
  • Dat het noodzakelijk is om het huidige fietspadennetwerk uit te breiden en daarmee vaart te maken. Al jaren wachten we bijvoorbeeld op “doorfietsroutes” van Heeze en Leende naar regio Eindhoven.
  • Dat het mogelijk blijft om door de tunnel onder het NS-station te fietsen.
  • Dat er een groter deel van het budget voor wegonderhoud besteed wordt aan het onderhoud en veiliger maken van fietspaden en voetpaden.
  • Dat we met GroenLinks Geldrop-Mierlo samen werken om het nieuwe, verbrede fietspad langs de Geldropseweg tussen Heeze en Geldrop zo snel mogelijk gerealiseerd te krijgen. Dan zijn de kruisingen met de snelwegopritten verleden tijd.
  • Dat de wijken daadwerkelijk ingericht worden als 30-kilometerzone omdat hardrijden nu veel te gemakkelijk is en handhaving ontbreekt. Ook hier is een publiekscampagne nodig.
  • Dat we ons moeten afvragen of de aansluiting op de A2 bij Zevenhuizen, met doortrekken van de Randweg door het beekdal en aanleg van een kostbare tunnel, wel nodig is. Misschien is het verstandiger om enkele bedrijven die veel verkeer veroorzaken te verplaatsen van de Poortmannen naar een locatie dicht bij de snelweg.
  • Dat de huidige verkeersvisie (inclusief de Centrale As) goed tegen het licht gehouden wordt voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen. Dit op basis van actuele verkeerstellingen en verkeersprognoses.
  • Dat de gemeente alle inwoners van Heeze–Leende laat meepraten bij het onderzoek dat op dit moment loopt naar het sluiten of aanpassen van spoorwegovergangen.

 

rotonde-a67