Dit samen met ABHL, LHL en de PvOJ. We zien graag dat het college afmaakt wat het zich heeft voorgenomen: het toewerken naar een autoluw centrum van Heeze waar het goed toeven is en waar het veilig is voor wandelaars en fietsers. De verkeersproblematiek in de Kapelstraat - Jan Deckerstraat is al vele jaren ergernis nummer één onder de inwoners van Heeze. Als we nu niet doorpakken met het doorvoeren van aanvullende maatregelen dreigt de herinrichting van het centrum van Heeze op de lange baan geschoven te worden.
We lezen: ‘Een grote afname van het verkeer is pas te verwachten na het doortrekken van de Randweg.’ Wanneer we daar op zouden wachten zou de verkeersoverlast in het centrum nog vele jaren gaan duren. Dat vinden GroenLinks en D66 onacceptabel. Voer de ‘quick wins’ uit zoals die zijn voorgesteld. Een goede stap, evenals de aangebrachte wegversmallingen op de Geldropseweg, is het versmallen van de inrit van de Geldropseweg bij de rotonde Muggenberg en het gelijkwaardig maken van de kruisingen. Verkeer zonder bestemming in het centrum zal dan veel vaker de Randweg gaan nemen omdat door het centrum rijden langer duurt en onprettiger is. Daar is politieke wil voor nodig.
Het college kiest ervoor om voorlopig geen gelijkwaardige kruisingen te realiseren, iets wat als een van de Quick Wins is voorgesteld door het college zelf. Ook lazen we in de rapportage dat de weginrichting voorlopig niet aangepast zal worden. De overlast zou te groot zijn en de kosten te hoog. Werkzaamheden aan de weg veroorzaken echter altijd overlast. Zaak is om het doel op de lange termijn voor ogen te houden: de verkeersveiligheid verbeteren en het aantal verkeersbewegingen fors beperken.
Ook de ondernemers zullen profiteren van een verkeersluwer centrum. Winkelend publiek kan er nog steeds vlakbij parkeren, maar de winkelervaring, zeker met meer groen en terrasjes langs het lint, zal verbeteren. Dat trekt juist méér bezoekers in plaats van minder. Iets dergelijks hebben we ook in vergelijkbare kernen in onze regio gezien, zoals in Valkenswaard. De herinrichting van het gemeentehuisplein en de versmalling van de ingang van de Geldropseweg biedt het perfecte moment om ook de weginrichting aan te pakken van de Kapelstraat, Jan Deckerstraat. Dit zou dan ook mooi gecombineerd kunnen worden met de aankondiging van de wethouder dat er geasfalteerde fietsstroken zullen komen, waardoor de ruimte voor fietsers duidelijker aangegeven wordt. Dat zal de veiligheid voor met name fietsers vast gaan verbeteren, zeker als deze stroken ook breder worden dan ze nu zijn.
Lokaal Heeze-Leende, ABHL en Partij voor Oud en Jong dienden zoals gezegd het amendement mee in, waardoor het een duidelijke meerderheid behaalde. Hiermee zijn de belemmeringen weggenomen om door te pakken in het centrum van Heeze.
De volledige tekst van het amendent:
Kennisgenomen hebbend van
- Mededeling POHO (15/5) over het uitstellen van het gelijkwaardig maken van kruisingen in de Kapelstraat en Jan Deckerstraat.
- De passages die gaan over de herinrichting van het centrum van Heeze in de Berap 2025 (blz. 35, 37, 40).
- De beantwoording van vragen uit de Berap over dit onderwerp door het college.
- Het besluit van de gemeenteraad van 15 januari 2024 m.b.t. experimenten met verkeersmaatregelen in het centrum van Heeze. Dit incl. het door de raad aangenomen amendement verkeersmaatregelen om te starten met de in het raadsvoorstel genoemde quick wins en het alleen uitvoeren van pilot 1.
Overwegende dat
- We graag zien dat het college afmaakt wat het zich heeft voorgenomen. Het toewerken naar een autoluw centrum van Heeze waar het goed toeven is en waar het veilig is voor wandelaars en fietsers.
- Als we nu niet doorpakken met het doorvoeren van aanvullende maatregelen de herinrichting van de Kapelstraat en Jan Deckerstraat op de lange baan geschoven dreigt te worden.
- Het gelijkwaardig maken van kruisingen in de Kapelstraat en Jan Deckerstraat een bijdrage zal gaan leveren aan de vermindering van het doorgaande verkeer in het centrum van Heeze (zie Poho brief van 15/5/2025)
- Als we nu niet daadwerkelijk doorpakken in de afgesproken pilot we niet zullen weten wat deze effecten daadwerkelijk zullen zijn.
- Enige overlast bij deze werkzaamheden niet te vermijden zullen zijn, net als dat recent aan de orde is geweest bij de inrit voor de nieuwe Albert Heijn.
- Om de overlast te verminderen er een combinatie gemaakt kan worden met geplande werkzaamheden bij de inrichting van het gemeentehuisplein (gepland begin 2026) en het versmallen van de ingang van de Geldropseweg bij de rotonde.
- Er in de Berap (blz. 37) gesproken wordt over aanvullende maatregelen die door middel van een pilot kunnen worden toegepast.
- We nog geen duidelijkheid hebben van het college over welke aanvullende maatregelen het gaat.
Besluit
- Het college opdracht te geven om het gelijkwaardig maken van de kruisingen aan de Kapelstaat Jan Deckerstraat zoals opgenomen in het raadsvoorstel van 15 januari 2024 alsnog uit te gaan voeren. Dit binnen het door de raad aan het college beschikbaar gestelde budget.
- Deze werkzaamheden zo mogelijk te combineren met het herinrichten van het gemeentehuisplein en het versmallen van de ingang van de Geldropseweg bij de rotonde.
- De raad inzicht te geven, via een tussenevaluatie, in wat de maatregelen die tot op heden zijn genomen (de zogenaamde Quick Wins) voor resultaten hebben opgeleverd en wat de nog openstaande en evt. aanvulende maatregelen voor effecten gaan hebben op het aantal verkeersbewegingen in het centrum van Heeze.
- Bij deze evaluatie de monitoring te betrekken die heeft plaatsgevonden in het centrum van Heeze, maar ook op de Geldropseweg, de Randweg/Muggenberg en de straten waar sluipverkeer te verwachten is zoals de Burg. Serrarisstraat.