Waar dat zinvol en mogelijk is, zijn ook tussendoelstellingen geformuleerd voor 2030. Dit komt tegemoet aan het mede door ons ingediende en aangenomen amendement van mei 2023. Het kan echter op een aantal punten nog wel wat scherper, duidelijker en meer op de lokale situatie toegesneden worden. Een aantal thema’s zijn voor de eerste keer nader uitgewerkt t.o.v. de vorige versie van het beleid, waarbij de focus lag op de energietransitie. Thema’s als biodiversiteit, circulaire economie en de voedseltransitie krijgen hiermee ook de aandacht die ze verdienen.
Een belangrijk punt waar wij al regelmatig aandacht voor hebben gevraagd is dat we de monitoring graag concreet ingevuld willen zien door middel van een dashboard waarin we kunnen zien hoe we ervoor staan op de verschillende thema’s. Ook is het goed om te constateren dat maatschappelijke organisaties betrokken gaan worden bij de verdere uitwerking van het beleid via de duurzaamheidstafels. We zouden voor het thema mobiliteit er overigens voor willen pleiten om hiervoor ook de Fietsersbond uit te nodigen.
Circulaire Economie
Positief dat naast het thema huishoudelijk afval ook het stimuleren van circulair bouwen nadrukkelijk genoemd wordt. Dit ook omdat het gecombineerd kan worden met het lokaal produceren van bio based bouwmaterialen, wat kansen biedt aan boeren die nieuwe, duurzame teelten zoeken. Wat ons betreft is er geen onderzoek meer nodig om in 2025 hiervoor zogenaamde groene leges in te gaan voeren. Met deze lagere leges worden mensen gestimuleerd om duurzaam te gaan (ver)bouwen. We kunnen hier wat ons betreft gewoon mee gaan starten. Er zijn al genoeg voorbeelden waar we ons aan kunnen spiegelen. We hadden hiertoe een motie voorbereid, maar dienden die niet in na toelichting van de wethouder. We hoorden dat hier al een beweging in de goede richting wordt ingezet.
Wat we in dit thema wel missen is de inzet op kringlooplandbouw, die wel in de omgevingsvisie is opgenomen. We begrepen dat dit onderwerp terug gaat komen bij de Transitie Landelijk Gebied en daarom niet in het duurzaamheidsbeleid is opgenomen. We zijn dan ook zeer benieuwd hoe dit in het gebiedsplan voor de Pandijk/ Renheide uitgewerkt gaat worden.
Voedseltransitie
Het is een goede zaak dat dit onderwerp voor het eerst verder is uitgewerkt in het duurzaamheidsbeleid. Wat we nog missen is de verbinding met het Sociaal Domein, waarin het thema gezondheid is opgenomen in het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA). Het is goed dat we in het beleid de hele keten van productie, distributie, verkoop en consumptie aan de orde laten komen. Als het gaat om dit laatste punt zijn wij zeer benieuwd naar wat het college gaat doen om hier zelf het goede voorbeeld te geven. Plantaardig voedsel aanbieden op feesten en partijen die door de gemeente zelf worden georganiseerd is dan wel het minste.
Biodiversiteit
We zijn het minst tevreden over de invulling van dit thema. Bevordering van de biodiversiteit wordt vooral gekoppeld aan natuurgebieden en de bebouwde kom. Het agrarisch buitengebied blijft zo goed als buiten beeld, terwijl dat toch ruim 4400 hectare beslaat in onze gemeente. De belangrijkste veroorzakers van de afname van de biodiversiteit zijn de te hoge neerslag van stikstof, de verdroging en de recreatiedruk in onze natuurgebieden. Zie hiervoor o.a. de actuele natuurdoelanalyse die is opgesteld door de ecologische autoriteit voor de Strabrechtse Heide. Aanpak aan de bron is noodzakelijk: neerslag van stikstof verminderen en verdroging tegengaan. Naast Rijk en provincie verwachten we dat ook de gemeente de eigen beleidsruimte benut. Verwijzen naar al jaren bestaande regelingen zoals STILA en de biodiversiteitsmonitor melkveehouderij klinkt niet erg ambitieus. Bij dit thema biodiversiteit missen we ook concrete (tussen) doelstellingen. Er worden alleen procesdoelen genoemd. Ook ontbreekt een nulmeting waardoor we niet kunnen zien of er nu daadwerkelijk verbeteringen optreden. Ten aanzien van dit laatste punt hebben we samen met D66 een motie opgesteld. Deze heeft het helaas niet gehaald.