GroenLinks vindt het voorstel nog verre van rijp voor besluitvorming. Dit omdat het gebaseerd is op onvolledige en soms ook onjuiste informatie. Er is nog niet gesproken met ProRail over de gewenste ongelijkvloerse spoorkruising. Ook is nog niet gesproken met het waterschap over de consequenties van de doorsnijding van het beekdal voor de waterhuishouding en de rol van het gebied als waterberging. Een lang en kostbaar viaduct is noodzakelijk en ook is zware en dure fundering nodig. Met de provincie is nog niet gesproken over doorsnijding van het Natuur Netwerk Brabant en er is ook nog niet gesproken met de direct betrokkenen aan de Leenderweg. Daarnaast is duidelijk geworden dat het financieel plaatje verre van compleet is. We praten hier over investeringen die wel eens de 10 miljoen euro zouden kunnen gaan overschrijden. De gemeente zal het grootste gedeelte van deze kosten zelf voor zijn rekening moeten nemen. Alleen al dit aspect maakt dit plan zeer waarschijnlijk onhaalbaar en zal erg lang gaan duren. Tot die tijd blijft de vrachtverkeersoverlast in het zuidelijke deel van het centrum in stand.

Waarvoor deze weg aanleggen? Een lange, kostbare oprijlijn naar de Poortmannen dwars door een prachtig beekdal. En dat voor een waarschijnlijk beperkt maar in ieder geval onbekend aantal vrachtauto’s. Kortom: Ten aanzien van dit besluit is het beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Een meerderheid van de raad steunt dit collegevoorstel, een plan dat veel geld gaat kosten, waarvan realisatie erg lang gaat duren en last but not least de natuur de dupe wordt. Daarop wezen verschillende insprekers tijdens het Rondetafelgesprek van 11 december. Daar is de gezamenlijke brief van de ondernemersvereniging IDHL en de bewoners van de Leenderweg nog bijgekomen. Die pleiten ervoor om ook het verbeteren van het bestaande tracé via de Leenderweg en Ginderover mee te nemen in het vervolgonderzoek.

Daarom hebben wij nagedacht over alternatieven. Op de eerste plaats zouden we graag variant 1, of een afgeleide variant 1b (zie kaartje onderaan) die achter de huizen ten oosten van de Leenderweg doorloopt, ook nader willen laten onderzoeken. Deze variant, die vlak langs het spoor loopt, zorgt ervoor dat de verstoring van het beekdal beperkt wordt. Deze buigt zo snel mogelijk af naar het spoor en kruist de Groote Aa waar de beek onder het spoor door loopt. In de Omgevingsvisie staat dat we groot belang hechten aan onze beekdalen. Er is zelfs een apart hoofdstuk aan gewijd. Het verbaast ons daarom dat hier, nu het niet uitkomt, aan voorbij gegaan wordt.

We willen het college verzoeken om de gesprekken op te starten met de direct betrokkenen in het gebied, het waterschap, ProRail en de provincie. Dit om meer zicht te krijgen op de verschillende varianten en consequenties voor het verkeer, de aanwonenden en de natuur. Dit inclusief de bijbehorende kosten en de mogelijke vormen van cofinanciering. We stellen hierbij voor om een professionele inventarisatie te laten maken van de ecologische en landschappelijke waarden van dit prachtige gebied.

Ook zouden we graag zien dat het college gaat kijken naar de toekomst van het industrieterrein de Poortmannen. Er zijn daar een aantal grote bedrijven gevestigd die veel vrachtverkeer veroorzaken maar weinig toegevoegde waarde hebben voor het profiel van dit bedrijventerrein en ook voor onze gemeente voor de werkgelegenheid weinig betekenen. Dit sluit ook goed aan bij het onderzoek dat loopt in de MRE-regio als onderdeel van de visie op werklocaties.

Wat wij ook belangrijk vinden is dat de varianten zoals die in het vervolg nader worden onderzocht afgezet worden tegen het verbeteren van het bestaande tracé langs de Leenderweg en de Ginderover, zoals voorgesteld door IDHL en de bewoners van de Leenderweg. Dit kan bijvoorbeeld door de aanleg van stil asfalt zoals dat ook op de Randweg is gebeurd of het toepassen van gevelisolatie van woningen. Door het bestaande tracé niet mee te nemen in de afwegingen dreigt het gevaar van tunnelvisie waarbij men zich blind staart op het aanleggen van asfalt als enige oplossing voor het verkeersprobleem. Daarom dienden we samen met D66 onderstaand amendement in. Er was helaas geen meerderheid voor te vinden. We zijn wel blij met de toezegging van wethouder Groenewoud om toch ook variant 1b mee te nemen in het vervolgonderzoek. 

Het amendement:

Kennis genomen hebbend van

  • Het raadsvoorstel variantenonderzoek Randweg – Poortmannen (Rv. 23.82)
  • De antwoorden op de door ons en door andere fracties ingediende vragen voor de RTG van 11 december jl.
  • De inspraak reacties op dit raadsvoorstel

Overwegende dat

  • Het belangrijk is dat de verschillende varianten afgezet worden tegen het verbeteren van het bestaande tracé langs de Leenderweg en Ginderover (de basisvariant).
  • Een variant die vlak langs de spoorlijn loopt en het beekdal van de Groote Aa oversteekt ter hoogte van de plek waar nu de Groote Aa onder het spoor door gaat overduidelijk het minste verstoring zal gaan opleveren voor het beekdal (landschappelijk en ecologisch).
  • We het belang van de bescherming van onze beekdalen en ook specifiek het dal van de Groote Aa veelvuldig opgenomen hebben in onze vastgestelde omgevingsvisie.
  • Er nog niet gesproken is met direct betrokkenen in het gebied, het waterschap, de Provincie en ProRail.
  • Er nog zeer veel en grote onduidelijkheden zijn over de totale kosten van de verschillende varianten en wat het daadwerkelijk oplevert qua verkeerskundige prestaties.

Besluit om:

  1. In te stemmen met de keuze om voor de korte termijn de inspanningen te richten op het tracé tussen de bocht Randweg-Leenderweg en de spoorwegovergang Industrieweg waarbij gekeken wordt naar een aantal varianten tussen de huidige variant 1 en 2. Dat wil zeggen inclusief variant 1a en een variant (1b) die achter de huizen van de Leenderweg, voor de Welkoop langs zo snel mogelijk langs het spoor gaat lopen. Zuidelijke varianten worden uitgesloten en niet verder meegenomen in het vervolgonderzoek.
  2. Deze varianten de komende tijd verder te onderzoeken samen met het waterschap, de provincie en de direct betrokkenen in het gebied en gelijktijdig met ProRail te overleggen wat de mogelijkheden zijn rondom de spoorwegovergang Industrieweg.
  3. Deze varianten af te zetten tegen de verbetering van het bestaande tracé via de Leenderweg en Ginderover (de zogenaamde basisvariant).
  4. Deze varianten (inclusief de basisvariant), met goed onderbouwde verkeerskundige prestaties en bijbehorende kosten, vervolgens voor te leggen aan de raad voor verdere besluitvorming.

Bijbehorende stukken kun je vinden bij punt 8 in de agenda.

randwegdoortrek