De Ontwerp Omgevingsvisie is te downloaden bij punt 5.1. van de raadsagenda.

Het is goed geweest dat er een extra tussenstap is ingevoegd in het proces zodat ook de dorpsraden hun inbreng hebben kunnen leveren op het nu voorliggend ontwerp. Wij hebben begrepen dat dit als erg positief is ervaren (qua proces maar ook qua wijzigingen/verbeteringen die zijn doorgevoerd). Je mist in dit soort situaties overigens wel dat de kern Heeze niet is vertegenwoordigd. We zijn verheugd dat er een flink aantal insprekers de moeite hebben genomen om hun inbreng te leveren. Kortom: de discussie over de toekomst van Heeze-Leende leeft in de gemeenschap.

Qua inhoud is de huidige ontwerpversie ook wat ons betreft sterk verbeterd t.o.v. de conceptversie van eind 2020 (het zogenaamde koersdocument). Het komt op een groot aantal punten tegemoet aan de inbreng die wij begin 2021 hebben geleverd en we herkennen op veel punten ook zaken die wij in ons verkiezingsprogramma hebben opgenomen. Wat ons betreft kan de concept omgevingsvisie voor inspraak worden vrijgegeven. Dit in overeenstemming met het amendement dat is ingediend door LHL, VVD en dat wij onderschrijven.

Dan naar de inhoud. We lichten er een aantal punten uit die er positief uitspringen:

  • De omgevingsvisie gaat over alle elementen van de leefomgeving. Niet alleen over traditionele Ruimtelijke Ordening Onderwerpen (wonen, werken, verkeer, landbouw, natuur) maar ook over “nieuwe” onderwerpen als gezondheid, veiligheid en duurzaamheid.
  • Daarom zijn wij blij dat er veel meer en expliciet aandacht is voor het onderwerp “verbeteren” Gezondheid en de rol van de GGD bij het beoordelen van gezondheidseffecten bij ruimtelijke initiatieven. We zijn wel benieuwd naar de concrete uitwerking hiervan. Het zou wat ons betreft goed zijn om naast het aspect duurzaamheid ook het aspect gezondheid een vast onderdeel te laten zijn van raadsvoorstellen. Graag een reactie van de andere partijen en het college op dit voorstel.
  • Het is goed om het Centrum van Heeze er apart uit te lichten en hier specifiek bij stil te staan als een van de deelgebieden. En daarnaast meer aandacht voor de identiteit en kenmerken van ieder dorp.
  • Ook herkennen wij ons in de keuze die het college maakt bij de transitie van het landelijk gebied waarbij er geen sprake meer is van twee soorten gebieden maar een verwevenheid van functies in het landelijk gebied die als brug kan gaan dienen tussen natuur en de dorpen.
  • Ook onderschrijven wij de keuze die gemaakt wordt voor natuur inclusieve- en grondgebonden kringlooplandbouw en de hogere ambitie die dit belangrijke onderwerp heeft gekregen in de omgevingsvisie. Sluit aan bij wat hierover in de landelijk omgevingsvisie (NOVI) is afgesproken. Hierbij moet wat ons betreft de kringloop zo klein en lokaal mogelijk worden gehouden.
  • Het aparte hoofdstuk voor de energie- en warmtetransitie, die gelukkig verder kijkt dan de komende 4 jaar. We vinden het dan ook jammer dat LHL, ABHL en de VVD hier rondom eventuele opwek via kleinschalige initiatieven voor zon en wind een amendement willen gaan indienen. Zoals al vaker gezegd en ook onderbouwd: zon op dak zal niet voldoende zijn om aan onze doelstellingen m.b.t. de energietransitie te voldoen.
  • Dan als laatste punt zien wij in deze ontwerpvisie (beter dan in eerdere versies) de focus op “verbetering” van het huidige leefmilieu terug. Dit is een van de pijlers uit de omgevingswet. Hierbij hoort het uitspreken van duidelijke uitgangspunten en ambities en toetsbare doelen. Dit laatste (scherp doelen formuleren) is wat ons betreft nog een slag die op verschillende onderdelen uit de visie nog wel gemaakt moet worden. Dit niet alleen om helderheid te geven naar onze inwoners maar ook omdat wij hebben begrepen dat de rechter hier nadrukkelijk op gaat toetsen. We stellen net als het IVN voor om hier de omgevingstafel voor in positie te brengen.

Daarnaast hebben we ook nog enkele verbeterpunten (inhoudelijk en qua proces), waarvoor wij specifiek aandacht willen vragen:

  • Diverse werksectoren (blz. 51): We zouden ons in de omgevingsvisie explicieter moeten en willen uitspreken over het feit dat we geen logistieke blokkendozen willen in onze gemeente en zeker niet op Poort 43. Dit in lijn met de Raadsinformatiebrief die het college ons recent (5 juli) heeft gestuurd.
  • Omgevingsvisie en andere instrumenten (blz. 83): Gezien de problematiek die er speelt is het goed om de transitie van het landelijk gebied als programma op te pakken. Het is wat ons betreft wel veel breder dan alleen een landbouwtransitie zoals het programma nu genoemd is in de concept omgevingsvisie. Ook zouden wij met het college af willen spreken dat bij het opstellen van dit programma, ook al is het de verantwoordelijkheid van het college om dit programma vast te stellen, de raad nadrukkelijk wordt betrokken vanuit zijn rol als kadersteller. Graag een reactie van de overige fracties en het college op dit voorstel.
  • Centrum Heeze (par. 6.3/blz 67). Er is bij insprekers en diverse partijen onduidelijkheid over wat precies de begrenzing is van het gebied Centrum Heeze. We hebben hier een motie voor opgesteld om hier in de eindversie van de omgevingsvisie helderheid over te krijgen. We dienen die samen met ABHL in.
  • Toekomstbestendig wonen (blz. 37): Het percentage huurwoningen, nu 15% van de totale woningvoorraad, dient wat ons betreft stevig omhoog (i.p.v. minstens stabiel houden). De lange inschrijfduur (ca. 10 jaar) en wachttijd (ca. 1 jaar en 3 maanden) die er in de gemeente is voor een sociale huurwoning maakt dat we hier echt de komende periode werk van moeten maken. Bijvangst is ook dat we dan invulling geven aan het streven van de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening om het percentage huurwoningen significant te verhogen. Hij noemt zelfs een percentage van 30%. Hiervoor hebben een amendement voorbereid, samen met ABHL.
  • Met name op het gebied van lucht, bodemkwaliteit, geur en water zouden wij in de mengpanelen voor het landelijk gebied een hogere ambitie willen opnemen.

We kunnen daarom de amendementen van de VVD, Lokaal HL en ABHL op het punt van de nuanceringen die zij aanbrengen m.b.t. het steven naar meer natuur inclusieve landbouw en perspectief voor de landbouw niet ondersteunen. Wij willen nadrukkelijk ook perspectief voor de agrariërs in ons buitengebied. Maar het zal echt anders moeten dan dat het de afgelopen 20 jaar is gegaan. Intensieve veehouderij in de buurt van Natura 2000 gebieden kan echt niet meer.

Dan als laatste punt: Wij gaan er van uit dat het college bij de behandeling van de definitieve versie van de omgevingsvisie een uitgebreid overzicht opstelt van de inspraak reacties (inclusief de moties/amendementen die zijn ingebracht vanuit de verschillende politieke partijen) waarbij per reactie is aangegeven wat hier wel/niet mee is/wordt gedaan in de definitieve versie van de omgevingsvisie.

We hadden samen met D66 de twee onderstaande moties voorbereid. We hebben als voltallige raad besloten alle moties en amendementen niet in stemming te brengen. Ze worden wel als input meegnomen om te komen tot de vaststelling van de Omgevingsvisie, dit samen met de inspraakreacties uit de samenleving. De raad heeft uiteindelijk besloten in te stemmen met het ter inzage leggen van de Omgevingsvisie zoals ingebracht door het college.

Motie 1: Verhogen ambitie m.b.t. luchtkwaliteit, bodemkwaliteit, water en geur in landelijk gebied en landelijk gebied nabij dorpskernen en natuurgebieden.

De raad van de gemeente Heeze-Leende in openbare vergadering bijeen op 19 september 2022

Kennis genomen hebbend van

  • Ontwerp omgevingsvisie van Heeze-Leende 2040 (blz. 74, de twee milieumengpanelen inclusief m.b.t. landelijk gebied en het landelijk gebied nabij dorpskernen en natuurgebieden inclusief toelichting in paragraaf 6.5)
  • De uitspraak van de rechter om de natuur beter te beschermen door de uitstoot van stikstof sterk te gaan beperken (met name rondom natura 2000 gebieden)
  • Het kabinetsbesluit om hier nadere invulling aan te geven via een zogenaamde “gebiedsgerichte” aanpak o.l.v. de provincie
  • Dat we in de gemeente Heeze – Leende twee van deze gebieden hebben liggen (de Strabrechtse heide en het Leenderbos/Groote heide)
  • De steeds groter wordende problematiek rondom kwantiteit en kwaliteit van grond- en oppervlaktewater
  • De beantwoording van onze vraag onder welk milieuthema stikstof is opgenomen (Lucht, Bodemkwaliteit, Waterkwaliteit, Geur). Antw, college: onder al deze thema’s.
  • De inspraak reactie van het IVN (met name punt 5 – het normenkader)

Overwegende dat

  • Gezien het bovenstaande het noodzakelijk is om en in het “landelijk gebied nabij dorpskernen en de natuur” maar ook in het “landelijk gebied” zelf met een hoge ambitie de grote milieuopgaves die er zijn aan te pakken de komende jaren.

Vraag het college om:

  • in de definitieve versie van de omgevingsvisie een hoger ambitieniveau op te nemen voor de milieuaspecten lucht, bodem, water en geur voor het landelijk gebied en het landelijk gebied nabij dorpskernen en de natuur.

En gaat over tot de orde van de dag

Motie 2: Omgevingstafel in positie brengen om te kunnen gaan meten met een duimstok met cijfers (concreter doelen formuleren in de omgevingsvisie)

De raad van de gemeente Heeze-Leende in openbare vergadering bijeen op 19 september 2022

Kennis genomen hebbend van

  • Ontwerp omgevingsvisie van Heeze-Leende 2024
  • De inspraak reactie van het IVN (specifiek voorstel 4, 5 en 6)
  • De presentatie van mevrouw Trees van der Schoot m.b.t. de omgevingswet van 31 mei 2022

Overwegende dat

  • Het belangrijk is om in de definitieve versie van de omgevingsvisie vanuit de geschetste ambities zo concreet mogelijk doelen te formuleren ten opzichte van de huidige situatie (nulmeting)
  • Je hiermee helderheid schept naar inwoners en bedrijven
  • De rechter hierop gaat toetsen als er meningsverschillen zijn tussen initiatiefnemers, betrokkenen en de gemeente.

Verzoekt Het college van Heeze-Leende om:

  1. In de komende periode de omgevingstafel in positie te brengen om de in de omgevingsvisie geschetste ambities te vertalen naar zo concreet mogelijke doelen.
  2. Deze doelen zoveel mogelijk op te nemen in de definitieve versie van de omgevingsvisie die na inspraak wordt voorgelegd aan de raad.
  3. Waar dit nog niet mogelijk is dit mee te nemen in de eerstvolgende revisie/update van de omgevingsvisie

Amendement: Verhogen ambitie m.b.t. % sociale huurwoningen

De raad van de gemeente Heeze-Leende in openbare vergadering bijeen op 19 september 2022

Kennis genomen hebbend van

  • Ontwerp omgevingsvisie van Heeze-Leende 2040 (blz. 36/37 toekomstbestendig wonen – passage over % sociale huurwoningen)
  • De grote wachtlijst/lange zoektijd die er is m.b.t. sociale huurwoningen voor inwoners van Heeze – Leende
  • De uitspraken van minister Hugo de Jonge (mei 2022) dat gemeenten er naar moeten streven dat 30 procent van het woningbestand bestaat uit sociale huurwoningen

Overwegende dat

  • Het gewenst is om de genoemde wachttijd voor sociale huurwoningen te verlagen
  • Heeze- Leende op dit moment ca. 15% sociale huurwoningen heeft.
  • Het mogelijk is om als 100% eigenaar van de Bulders B.V. als gemeente duidelijk richting aan te geven wat er gebouwd moet gaan worden in de ruimte die nog beschikbaar is.
  • We hiermee laten zien aan het rijk dat we serieus werk willen maken om het percentage sociale huurwoningen significant te laten stijgen.

Stelt voor om de tekst van de ontwerp omgevingsvisie  Op blz. 36/37 (toekomstbestendig wonen) aan te passen van:

  • We willen het percentage sociale huurwoningen, nu 15% van de totale woningvoorraad, minstens stabiel houden naar
  • We willen het percentage sociale huurwoningen, nu 15% van de totale woningvoorraad, significant laten stijgen naar 20%

En gaat over tot de orde van de dag