Let op: bovenstaande zin is geen citaat uit ons verkiezingsprogramma maar de letterlijke tekst in ons gezamenlijke raadsprogramma. We zijn dan ook blij dat we de stap gaan maken van praten naar daadwerkelijk dingen doen in de vorm van experimenten. Deze experimenten zijn voorgesteld door verkeerskundigen van EA Exante. Deze bestaan kort gezegd uit: 1) gedeeltelijk eenrichtingsverkeer instellen op delen van het lint door Heeze en 2) het ontmoedigen van doorgaand verkeer met verkeersmaatregelen. Doorgaand verkeer moet effectiever verleid worden om de Randweg te nemen.

We hebben samen met D66 een motie ingediend om tevens via een communicatiecampagne gedragsverandering te stimuleren, zodat inwoners vaker kiezen voor de fiets als ze het centrum in gaan. Deze motie heeft de wethouder overgenomen.

We willen de nadruk leggen op experiment 1 in het collegevoorstel (Ontmoedigen (doorgaand) verkeer met verkeersmaatregelen), waarna we gaan evalueren of dit voldoende is en of dat er aanvullende experimenten c.q. maatregelen nodig zijn. We hebben ons hierbij o.a. gebaseerd op de vele inspraakreacties. We kunnen ons hierbij overigens niet aan de indruk onttrekken dat het experiment om op specifieke plekken eenrichtingsverkeer uit te proberen geen serieuze kans heeft gekregen. Het gaat immers om een experiment, nog niet om een besluit om dit echt in te voeren.

Belangrijk is nu dat we ons aan de voorkant uitspreken over welk resultaat we willen bereiken. Wat betekenen autoluw en auto te gast precies? Je kunt immers pas bepalen of een doel bereikt is als je dat hebt gedefinieerd. Wij stelden daarom met D66 via een motie voor om een norm te gaan hanteren die uitgaat van:

  • minimaal een halvering van het autoverkeer (van de huidige 10.000 voertuigen per etmaal naar 4.000 a 5.000 per etmaal).
  • een gemiddelde snelheid van het autoverkeer die blijft onder de 30 km per uur .
  • een nieuwe situatie waarbij het voor de fietser en voetganger aantoonbaar veiliger is geworden t.o.v. de huidige situatie. 

Helaas was er geen meerderheid voor deze motie. Wethouder Groenewoud laat het aan de raad over om te bepalen wat autoluw is. De raad vindt dat blijkbaar te ingewikkeld.

Ook stelden we voor om de experimenteerperiode te verlengen van 3 naar 6 maanden. Dit om beter de effecten te zien van de maatregelen op de wat langere termijn. Hier waren veel raadsleden ook voorstander van, dus dat neemt de wethouder mee. Om de resultaten goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat we starten met een representatieve nulmeting (telling van auto’s, fietsers en voetgangers). Vervolgens moeten we de zogenaamde quick wins realiseren zoals die door het college zijn voorgesteld. Daarna gaan we de verkeer reducerende maatregelen uitvoeren zoals die in experiment 1 zijn genoemd. Hierbij willen wij de nadruk leggen op:

  • Daadwerkelijke handhaving van het vrachtwagenverbod (ook in de avonduren en ‘s nachts) en de 30 km/uur maximumsnelheid. Mogelijk inclusief bijvoorbeeld trajectcontrole op de Geldropseweg.
  • Verkeersremmende maatregelen die ervoor zorgen dat er daadwerkelijk niet harder dan 30 km per uur gereden kan worden door auto’s. Met name in de Kapelstraat/Jan Deckerstraat maar ook op de Geldropseweg. Dat kunnen wat ons betreft graag bloembakken zijn.
  • (Visuele) maatregelen aan de ingang van de Geldropseweg die ervoor zorgen dat verkeer vanuit Geldrop de randweg neemt.
  • Meer ruimte voor de fietser in met name de Kapelstraat en de Jan Deckerstraat (zo mogelijk ook in de experimenteerperiode).
  • Minder autoverkeer in het centrum door het starten van een communicatiecampagne die gericht is op gedragsverandering van het doorgaande verkeer van Geldrop naar Leende/Sterksel en vice versa en de inwoner van Heeze zelf. Dit laatste om zoveel mogelijk de auto te laten staan en zo veel mogelijk de fiets te pakken om naar het centrum te gaan.

Bij het realiseren van de quick wins en de experimenten gaat het wat ons betreft kwaliteit boven snelheid. Dit inclusief een goede voorbereiding waarin iedereen goed wordt meegenomen. Hierbij hoort ook een bezoek bij andere gemeenten waar een autoluw centrum is gerealiseerd. We zijn dan ook blij dat het college onze suggestie hieromtrent heeft overgenomen.  We zien de uitnodiging om samen met ondernemers en bewoners uit het Centrum in bijvoorbeeld Zundert te gaan kijken graag tegemoet.

We realiseren ons dat we in de experimenteerperiode nog niet toe gaan komen aan de daadwerkelijke herinrichting van de Geldropseweg en de Kapelstraat/Jan Deckerstraat met een nieuw wegprofiel. Dit zal mede afhankelijk zijn van de resultaten van de experimenten en kan pas hierna gaan plaatsvinden. We kunnen ons hierbij laten inspireren door een nieuw wegtype dat door het CROW is geïntroduceerd de zogenaamde Gebieds Ontsluitingsweg 30 km/uur (GOW30). Dit wegtype is bedoeld voor wegen die en een doorstroomfunctie als een verblijfsfunctie hebben. Precies waar we het hier in Heeze over hebben. Een van de opvallende punten in dit wegtype is dat er veel meer ruimte is voor de fietser t.o.v. de auto. We praten dan over een significante verbreding van de fietsstrook aan beide kanten van de weg van de huidige ca. 1.3 naar ca. 2 meter en een versmalling van het autogedeelte. We verwachten dat hiermee een aanzienlijke verbetering bereikt kan worden.

crow30

Motie 1 luidde: Kennisgenomen hebbend van

  • Het raadsvoorstel experimenten verkeersmaatregelen centrum Heeze (Rv 23.73)
  • De antwoorden op de door ons en andere fracties ingediende vragen en de inspraakreacties op dit raadsvoorstel tijdens de RTG van 11 december jl.
  • Het Amendement van LHL waarin sprake is van een verlenging van Pilot 1 van 3 maanden naar 6 maanden.

Overwegende dat

  • Er geen makkelijke oplossingen zijn om de verkeersproblematiek in het centrum van Heeze te verbeteren.
  • Het daarom goed is om te gaan experimenteren. Dit om te komen tot een autoluwe kern in Heeze waar de fietser en de voetganger centraal staan en de auto te gast is (citaat raadsprogramma).
  • Niet alleen fysieke belemmeringen en verkeerstechnische maatregelen hiervoor nodig zijn.
  • Er ook qua gedrag nog veel te winnen is bij:
    • de automobilist die regelmatig door Heeze rijdt zonder daar te hoeven zijn (het zogenaamde doorgaande verkeer).
    • de inwoners van Heeze zelf als het gaat om de overstap van de auto naar de fiets bij het bezoek aan het centrum van Heeze.

Motie 2 (ook met D66 ingediend) luidde: Kennis genomen hebbend van

  • Het raadsvoorstel Experimenten verkeersmaatregelen Centrum Heeze (Rv. 23.73)
  • De antwoorden op de door ons en andere fracties ingediende vragen en de

inspraakreacties op dit raadsvoorstel tijdens het Rondetafelgesprek van 11 december.

  • De passage in het raadsprogramma van 22 september 2022 waarin we als raad opdracht geven aan het college om te komen tot een autoluw centrum van Heeze waar de fietser en voetganger centraal staat en de auto te gast is.

Overwegende dat

  • Het essentieel is dat voordat we gaan starten met experimenten in het Centrum van Heeze duidelijk te maken wat we als raad verstaan onder een autoluwe kern in Heeze waar de fietser en voetganger centraal staan en waar de auto te gast is.
  • Er niet een eenduidige universele wettelijke norm is wanneer een weg/straat als
  • autoluw gekenmerkt kan worden.
  • Het daarom belangrijk is om als raad een zo duidelijk mogelijke norm te introduceren waarmee het mogelijk wordt op een zo objectief mogelijke manier de resultaten van de experimenten te meten en te evalueren.
  • In het plan van aanpak dat is opgesteld door het college er sprake is van de inzet van een aantal monitoring instrumenten om te kunnen bepalen wat de resultaten zijn van de uit te voeren experimenten. Deze vooral gericht zijn op het meten van het aantal voertuigen/etmaal en de snelheid van het verkeer in het centrum van Heeze.
  • Daarnaast ook sprake is ook sprake van de inzet van een verkeersauditor die zich met name richt op het inzichtelijk maken of de te nemen maatregelen de verkeersveiligheid van de fietser en de voetganger aantoonbaar beter maken.
  • Onafhankelijke verkeersdeskundigen aangeven dat om ons doel te bereiken we minimaal moeten streven naar een halvering van het aantal autovoertuigen/per etmaal. Dat betekent dat we van de huidige 10.000 voertuigen/etmaal terug willen naar 4.000 a 5.000 voertuigen per etmaal.
  • Dat aanpassing van het huidige wegprofiel (bredere fietspaden, gedeelte voor de auto smaller) na de experimenteerperiode ook nog een significante vermindering van het aantal voertuigen per etmaal kan opleveren.
  • We bij het verminderen van het aantal auto’s niet willen dat er harder gereden wordt dan de 30 km/uur zoals die nu als maximumsnelheid geldt.
  • Om de resultaten zoals hierboven zijn genoemd te monitoren het belangrijk is om te starten met een representatieve nulmeting (ook voor de veiligheid van de fietser en de voetganger) en pas daarna te starten met de zogenaamde quick wins zoals die door het college worden voorgesteld.

Besluit:

  1. Dat we streven naar minimaal een halvering van het aantal voertuigen/etmaal t.o.v. de huidige situatie. Dat betekent dat we van de huidige 10.000 voertuigen/etmaal terug willen naar 4.000 a 5.000 voertuigen/etmaal.
  2. Dat we bij het verminderen van het aantal auto’s niet willen dat er harder gereden wordt dan de 30 km/uur zoals die nu als maximumsnelheid geldt. Dat betekent dat de gemiddelde snelheid van het autoverkeer onder de 30 km/uur blijft.
  3. Dat we voor de fietser en voetganger een aantoonbare verbetering willen zien ten aanzien van de verkeersveiligheid. Hierbij maken we gebruik van een verkeersauditor die aan het begin en het einde van de experimenteerperiode wordt ingezet.
  4. Dat we de resultaten van de uit te voeren metingen (zie plan van aanpak van het college) als input gebruiken voor de evaluatie van de experimenteerperiode en deze inclusief voorstellen voor het vervolg voor te leggen aan de raad voor verdere besluitvorming.
  • Iedereen zijn steentje zal moeten bijdragen om de experimenten tot een succes te maken.
  • Het daarom belangrijk is om hier via een communicatiecampagne die ook gericht is op gedragsverandering aandacht aan te besteden. Dit naast adequaat toezicht en handhaving.
  • We inmiddels enige ervaring hebben met het uitvoeren van dit soort campagnes (zie de campagne m.b.t. duurzaamheid).
  • We voor de campagne m.b.t. gedragsverandering zouden kunnen aansluiten bij de recent gestarte landelijke en regionale campagne “kort ritje da’s zo gefietst”
  • In het recent vastgestelde mobiliteitsplan (mei 2023) gedragsverandering en overgang naar meer duurzame vormen van mobiliteit als een van de hoofdlijnen van beleid is neergezet.
  • Hiervoor ook ambtelijke formatie is toegekend en naar wij hebben begrepen inmiddels ook beschikbaar is c.q. beschikbaar komt bij het team milieu/duurzaamheid.

Verzoekt het college van Heeze-Leende om aanvullend op de geplande experimenten:

  1. Tegelijkertijd een communicatiecampagne te starten die gericht is op vermindering van het autoverkeer in het centrum van Heeze door in te zetten op gedragsverandering.
  2. Hierbij onderscheid te maken tussen inwoners uit Heeze zelf en automobilisten die niet in het centrum van Heeze hoeven te zijn (het zogenaamde doorgaande verkeer).
  3. Dit hand in hand te laten gaan met adequaat toezicht en handhaving op de geldende verkeersregels (o.a. 30 km/uur en het vrachtwagenverbod).

Bijbehorende stukken zijn te vinden bij punt 7 in de agenda.