Let op: bovenstaande zin is geen citaat uit ons verkiezingsprogramma maar de letterlijke tekst in ons gezamenlijke raadsprogramma. We zijn dan ook blij dat we de stap gaan maken van praten naar daadwerkelijk dingen doen in de vorm van experimenten. Deze experimenten zijn voorgesteld door verkeerskundigen van EA Exante. Deze bestaan kort gezegd uit: 1) gedeeltelijk eenrichtingsverkeer instellen op delen van het lint door Heeze en 2) het ontmoedigen van doorgaand verkeer met verkeersmaatregelen. Doorgaand verkeer moet effectiever verleid worden om de Randweg te nemen.
We hebben samen met D66 een motie ingediend om tevens via een communicatiecampagne gedragsverandering te stimuleren, zodat inwoners vaker kiezen voor de fiets als ze het centrum in gaan. Deze motie heeft de wethouder overgenomen.
We willen de nadruk leggen op experiment 1 in het collegevoorstel (Ontmoedigen (doorgaand) verkeer met verkeersmaatregelen), waarna we gaan evalueren of dit voldoende is en of dat er aanvullende experimenten c.q. maatregelen nodig zijn. We hebben ons hierbij o.a. gebaseerd op de vele inspraakreacties. We kunnen ons hierbij overigens niet aan de indruk onttrekken dat het experiment om op specifieke plekken eenrichtingsverkeer uit te proberen geen serieuze kans heeft gekregen. Het gaat immers om een experiment, nog niet om een besluit om dit echt in te voeren.
Belangrijk is nu dat we ons aan de voorkant uitspreken over welk resultaat we willen bereiken. Wat betekenen autoluw en auto te gast precies? Je kunt immers pas bepalen of een doel bereikt is als je dat hebt gedefinieerd. Wij stelden daarom met D66 via een motie voor om een norm te gaan hanteren die uitgaat van:
- minimaal een halvering van het autoverkeer (van de huidige 10.000 voertuigen per etmaal naar 4.000 a 5.000 per etmaal).
- een gemiddelde snelheid van het autoverkeer die blijft onder de 30 km per uur .
- een nieuwe situatie waarbij het voor de fietser en voetganger aantoonbaar veiliger is geworden t.o.v. de huidige situatie.
Helaas was er geen meerderheid voor deze motie. Wethouder Groenewoud laat het aan de raad over om te bepalen wat autoluw is. De raad vindt dat blijkbaar te ingewikkeld.
Ook stelden we voor om de experimenteerperiode te verlengen van 3 naar 6 maanden. Dit om beter de effecten te zien van de maatregelen op de wat langere termijn. Hier waren veel raadsleden ook voorstander van, dus dat neemt de wethouder mee. Om de resultaten goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat we starten met een representatieve nulmeting (telling van auto’s, fietsers en voetgangers). Vervolgens moeten we de zogenaamde quick wins realiseren zoals die door het college zijn voorgesteld. Daarna gaan we de verkeer reducerende maatregelen uitvoeren zoals die in experiment 1 zijn genoemd. Hierbij willen wij de nadruk leggen op:
- Daadwerkelijke handhaving van het vrachtwagenverbod (ook in de avonduren en ‘s nachts) en de 30 km/uur maximumsnelheid. Mogelijk inclusief bijvoorbeeld trajectcontrole op de Geldropseweg.
- Verkeersremmende maatregelen die ervoor zorgen dat er daadwerkelijk niet harder dan 30 km per uur gereden kan worden door auto’s. Met name in de Kapelstraat/Jan Deckerstraat maar ook op de Geldropseweg. Dat kunnen wat ons betreft graag bloembakken zijn.
- (Visuele) maatregelen aan de ingang van de Geldropseweg die ervoor zorgen dat verkeer vanuit Geldrop de randweg neemt.
- Meer ruimte voor de fietser in met name de Kapelstraat en de Jan Deckerstraat (zo mogelijk ook in de experimenteerperiode).
- Minder autoverkeer in het centrum door het starten van een communicatiecampagne die gericht is op gedragsverandering van het doorgaande verkeer van Geldrop naar Leende/Sterksel en vice versa en de inwoner van Heeze zelf. Dit laatste om zoveel mogelijk de auto te laten staan en zo veel mogelijk de fiets te pakken om naar het centrum te gaan.
Bij het realiseren van de quick wins en de experimenten gaat het wat ons betreft kwaliteit boven snelheid. Dit inclusief een goede voorbereiding waarin iedereen goed wordt meegenomen. Hierbij hoort ook een bezoek bij andere gemeenten waar een autoluw centrum is gerealiseerd. We zijn dan ook blij dat het college onze suggestie hieromtrent heeft overgenomen. We zien de uitnodiging om samen met ondernemers en bewoners uit het Centrum in bijvoorbeeld Zundert te gaan kijken graag tegemoet.
We realiseren ons dat we in de experimenteerperiode nog niet toe gaan komen aan de daadwerkelijke herinrichting van de Geldropseweg en de Kapelstraat/Jan Deckerstraat met een nieuw wegprofiel. Dit zal mede afhankelijk zijn van de resultaten van de experimenten en kan pas hierna gaan plaatsvinden. We kunnen ons hierbij laten inspireren door een nieuw wegtype dat door het CROW is geïntroduceerd de zogenaamde Gebieds Ontsluitingsweg 30 km/uur (GOW30). Dit wegtype is bedoeld voor wegen die en een doorstroomfunctie als een verblijfsfunctie hebben. Precies waar we het hier in Heeze over hebben. Een van de opvallende punten in dit wegtype is dat er veel meer ruimte is voor de fietser t.o.v. de auto. We praten dan over een significante verbreding van de fietsstrook aan beide kanten van de weg van de huidige ca. 1.3 naar ca. 2 meter en een versmalling van het autogedeelte. We verwachten dat hiermee een aanzienlijke verbetering bereikt kan worden.