GroenLinks Heeze-Leende is daar zeer ongelukkig mee. Daarom dient de partij tijdens de raadsvergadering van 17 oktober een motie in. Met de verschraling van de dienstregeling wordt het stimuleren van inwoners om de auto te laten staan en de trein te nemen ondergraven. Mensen zonder auto, vaak jonge mensen, zijn hiervan de dupe. Mis je een aansluiting, dan sta je een uur op het station.

De noodzakelijke transitie naar schoner en slimmer vervoer, zoals dat in de Metropool Regio Eindhoven (MRE) als doel is geformuleerd, wordt op achterstand gezet. Dat de NS met personele problemen te kampen heeft, mag geen excuus zijn om deze dienstregeling voor langere tijd te verslechteren.

Het mobiliteitsplan van gemeente Heeze-Leende spreekt over het “inzetten en aandringen op een frequentieverhoging van de treinverbinding Weert – Eindhoven – Tilburg Universiteit”. GroenLinks vindt dat de gemeente het aan de eigen duurzame ambities verplicht is om het plan van de NS niet als voldongen feit te accepteren. Om het voornemen van de NS van tafel te krijgen, is het nodig dat de gemeenten die dit raakt gezamenlijk in MRE-verband de regie pakken en in gesprek gaan met de NS om tot een oplossing te komen.

GroenLinks roept daarom het college van B&W op om zich binnen de MRE sterk te maken voor het terugdraaien van de plannen van de NS voor verslechtering van de dienstregeling op bovengenoemd traject. Wij vragen hen dit gezamenlijk op te pakken met de wethouders van Eindhoven, Cranendonck, Geldrop – Mierlo en Best, die mobiliteit in hun portefeuille hebben. PvdA-GroenLinks Boxtel en de GroenLinks-fracties in Nederweert en Weert dienen vergelijkbare moties in. Onze motie is aangenomen. Lees hier meer over in het ED.

Motie-tekst: De raad van de gemeente Heeze-Leende in openbare vergadering bijeen op 17 oktober 2022

Kennis genomen hebbend van

  • De passage in het mobiliteitsplan (bladzijde 23) over het “inzetten en aandringen op een frequentieverhoging van de treinverbinding Weert – Eindhoven – Tilburg Universiteit”.
  • De berichten in het ED van 12 oktober jl. en op mijnheeze.nl  dat NS voornemens is per 11 december a.s. de frequentie van de Sprinter tussen Weert en Tilburg Universiteit in het gehele weekend  voor onbepaalde tijd te verlagen van twee Sprinters per uur naar één Sprinter per uur.

Overwegende dat

  • Hiermee het stimuleren van inwoners om de auto te laten staan en de trein te nemen wordt ondergraven.
  • Mensen zonder auto, vaak jonge mensen hiervan de dupe zijn; Mis je een aansluiting, dan sta je een uur op het station.
  • De noodzakelijke transitie naar schoner en slimmer vervoer zoals dat in de MRE regio als doel is geformuleerd op deze manier op achterstand wordt gezet.
  • Dat de NS met personele problemen te kampen heeft, maar dit geen excuus kan zijn om de dienstregeling op deze manier voor langere tijd te verslechteren.
  • Om de trend van verslechtering van de dienstregeling te voorkomen en deze om te buigen naar een verbetering het nodig is om als gemeenten gezamenlijk in MRE verband de regie te pakken en in gesprek te gaan met NS om tot een oplossing te komen.

Verzoekt Het college van Heeze-Leende om:

  1. Zich binnen de Metropool Regio Eindhoven (MRE) sterk te maken voor het terugdraaien van de plannen van de NS voor verslechtering van de dienstregeling Weert – Eindhoven – Tilburg Universiteit. Dit gezamenlijk op te pakken met de wethouders mobiliteit in de direct betrokken MRE gemeenten (Eindhoven, Cranendonck, Geldrop – Mierlo en Best).
  2. In plaats van een langdurige verslechtering van de dienstregeling, juist aan te dringen op een frequentieverhoging met name in het weekend en in de avonduren.