Mobiliteit houdt daarnaast niet op bij de gemeentegrens. Het is goed dat de visie niet meer uitgaat van meer asfalt voor autoverkeer, maar duidelijk op zoek gaat naar andere oplossingen: fiets, OV en deelmobilteit. Zowel qua ruimte (er is geen plek meer) als met betrekking tot klimaat en leefbaarheid zijn de grenzen van het huidige autogebruik bereikt. Ook belangrijk is dat het niet alleen meer gaat om zo snel mogelijk van a naar b te komen, maar dat er aandacht is voor de bereikbaarheid van belangrijke dagelijkse voorzieningen voor iedereen (in stad en in regio). En ook voor het beperken van de negatieve effecten van mobiliteit op de leefomgeving, veiligheid en gezondheid. We constateren dat er in vergelijking met eerdere plannen al veel meer naar de randgemeenten geluisterd is. Een goede zaak, maar het kan nog beter.

De inbreng van Heeze-Leende op de mobiliteitsvisie stond 8 april op de raadsagenda. Drie punten die er wat ons betreft uitspringen:

  1. De rol van de fiets (met name de e-bike) en de fietsverbindingen (doorfietspaden) als serieus alternatief voor het woon-werkverkeer per auto. Immers, iedere automobilist die overstapt op de fiets zorgt ervoor dat de files korter worden. Om de transitie van auto naar fiets daadwerkelijk mogelijk te maken is het noodzakelijk dat er vaart gemaakt gaat worden met het realiseren van doorfietsroutes vanuit onze kernen naar met name Eindhoven. Kortom, meer aandacht en geld voor een regionaal dekkend netwerk van veilige en vlotte fietsroutes dat op korte termijn (binnen enkele jaren) gerealiseerd moet en kan worden.
  2. Meer ambitie als het gaat om openbaar vervoer. Specifiek voor de Heeze-Leende hebben we het dan over de verhoging van de frequentie van de treinverbinding Weert - Eindhoven en het versneld realiseren van de HOV busverbinding langs de A2 van Weert (via Leende) naar Veldhoven. Positief is het recente initiatief van de provincie om in 2026 te starten met een besteltaxi/flexibele taxibusjes in heel Brabant (Bravoflex). Zie het artikel in het ED van 5 april. Daarmee worden kleine kernen beter bereikbaar via OV.
  3. Als laatste punt lijkt het ons belangrijk om nadrukkelijk te gaan kijken naar de extra middelen die door het kabinet zijn toegezegd voor de Brainportregio (investeringen in ondernemingsklimaat microchipsector). In de brief die vanuit de MRE is verstuurd naar alle colleges en raadsleden in de regio staat dat met het rijk is afgesproken dat er 200 miljoen extra voor regionale mobiliteitsmaatregelen (hubs, snelfietspaden) zal worden vrijgemaakt. Deze middelen zouden we graag ingezet zien voor het realiseren van o.a. doorfietsroutes van onze kernen naar Ehv-zuid en Veldhoven (via Waalre), naar Ehv. Centrum (via Geldrop) en naar Ehv- Oost (o.a. TU – Eindhoven).  Ook gaat er nader onderzoek plaats vinden naar verbetering van de bereikbaarheid binnen de hele regio. Specifiek worden hier de OV-knooppunten bij Maarheeze en Geldrop genoemd, niet onbelangrijk voor Heeze-Leende omdat we daarmee de door ons zo gewenste verhoging van de stopfrequentie voor station Heeze kunnen gaan realiseren.

GroenLinks heeft in ingestemd met het (gewijzigde) raadsbesluit met de aangepaste zienswijze. De mobiliteitsvisie kun je lezen bij punt 6.

Op de kaart met snelfietspaden in Brabant zie je dat Heeze-Leende en omgeving nog min of meer een witte vlek is.

De kaart bovenaan het artikel komt uit de Mobiliteitstransitie Brainport Eindhoven van Smartwayz.