GroenLinks is blij dat de vergroening van het plein serieus wordt aangepakt. Het noordelijke deel van het plein wordt een parktuin met bomen. Langs de gevel aan de westkant komt een groene ‘flaneerzone’ en we zien een groenstrook langs de doorgaande weg. Er komen diverse boomsoorten en bloemperken op het plein, en bankjes. 

Minder blij zijn we met het grote aantal parkeerplaatsen dat is ingetekend. Ook andere raadsleden waren hier tijdens de presentatie kritisch over. In het concept ontwerp (begin 2023) en bij het vaststellen van de ontwikkelvisie voor het gemeentehuisplein (26 juni 2023) was ongeveer een derde van het plein als parkeerplaats ingevuld; alleen aan de zuidkant, voor de oude Rafaelschool. Dat vonden we al vrij veel. Het toen door ons opgestelde amendement om het parkeren terug te brengen tot het hoogst noodzakelijke haalde het jammer genoeg niet. Uit het burgerpanelonderzoek in 2021 bleek een duidelijke voorkeur om het voorplein grotendeels autovrij te maken. Het verbaast ons daarom dat in het nieuwe ontwerp de parkeerplaatsen zich over zo’n tweederde van de lengte van het plein uitstrekken. Er mag dan groen aan de randen worden toegevoegd, op deze manier kijk je vanaf het terras toch tegen rijen auto’s aan. Het plein behoudt zo de sfeer van een parkeerplaats. Een plein ontwerp je voor de lange termijn, liefst voor minstens 100 jaar, zo vindt de architect. Daarom is nú de juiste keuze maken erorm belangrijk. 

Achter het gemeentehuis is een grote parkeerplaats die meestal grotendeels leeg is. De gemeente ziet deze echter niet als vervanging voor verwijderde parkeerplaatsen op het voorplein omdat daar met carnaval en de Brabantse dag een feesttent staat. En de rest van het jaar dan?

Het geplande terras langs de oude Rafaelschool is zo’n 3,5 meter breed. Dat is erg smal, maar wellicht is het mogelijk om dit in de zomermaanden te vergroten tot over de groene ‘flaneerzone’. Ook vinden wij het belangrijk dat er ruimte komt op het plein om elkaar te ontmoeten, ook als de horecagelegenheid in de Raphaelschool niet open is. Dat kan bijvoorbeeld door zitjes te creëren onder de bomen. 

De landschapsarchitect merkte op dat de grote bomen die in de tuinen langs het lint staan meer invloed hebben op de groene uitstraling van het gebied dan de smalle bomen langs de straat. Grote bomen zijn belangrijk. Daarom is het plan om op het gemeentehuisplein bomen te plaatsen die groot mogen worden. Plantmaat 40-45 cm stamomtrek laat inderdaad ambitie zien, al duurt het nog wel 15-20 jaar voor hun schaduwgevende effect goed merkbaar is. Fors dikkere bomen planten is echter erg duur en deze slaan minder makkelijk aan, dus begrijpen we deze keuze. 

Het plan om enkele verdwenen voortuinen langs de Jan Deckerstraat te herstellen vinden we een goed idee. De eigenaren van deze stroken bestrating schijnen daar wel oren naar te hebben. Zo wordt de diversiteit langs het lint met de verspringende gevels, zoals die historisch al was, versterkt. Dit zou een mooi voorbeeld kunnen worden voor de rest van de Kapelstraat en de Jan Deckerstraat.

Jammer vinden we dat er geen overdekte fietsparkeerplaatsen gepland zijn. Er komen wel meer fietsenrekken, maar als je mensen wilt verleiden om met de fiets naar het centrum te komen is er meer nodig. Maak de stalling aantrekkelijk en vooral zichtbaar vanaf de Jan Deckerstraat, niet achter het gemeentehuis! Een groener en gezelliger hart van Heeze, waar fietsen en wandelen veiliger en prettiger is, zal meer publiek trekken. Daar profiteren ook de winkeliers en horeca van. Bekijk hier de hele presentatie met kaarten.

fietsoverkapping
boombank