Enkele bedrijven zullen er vertrekken en alleen de mestvergister en de daaraan gelieerde groenafvalverwerker Den Ouden en mestbewerker Orgamex zullen blijven. Op 3 augustus verscheen opnieuw een artikel in het ED, waarin de Dorpsraad Sterksel zorgen uitte over de verkeersoverlast die dit centrum op zou gaan leveren. Ook GroenLinks maakt zich zorgen en heeft daarom schriftelijk vragen gesteld.
Globaal hebben we twee zorgen: de impact op de omgeving en de besluitvorming.
Tot nu toe informeerde wethouder de Win de raad slechts middels een brief (half juli) en op 15 april met een online presentatie. Waarom is dit belangrijke onderwerp nog niet behandeld in de gemeenteraad, zodat er een (ook door publiek te volgen) discussie kon plaats vinden? Een principe akkoord lijkt wat onze fractie betreft te vroeg.
De wethouder schrijft dat er een aantal 'go/ no go momenten' komen waarbij het college besluiten neemt en de raad geïnformeerd wordt. Wij zouden het verstandig vinden dat de raad vooraan in het traject besluiten neemt over het plan van eisen voor een wijziging van het bestemmingsplan.
Logistieke centra worden logischerwijs dichtbij ontsluitingen van snelwegen en verkeersknooppunten gebouwd. De Pastoor Thijssenlaan ligt niet dicht bij zo'n ontsluiting. Dat maakt Poort43 als lokatie ongeschikt. Driessen meldt in het ED dat er 'een goede aansluiting op het terrein zelf' komt. Hoe, waar en wanneer lezen we niet.
Voorwaarde zou moeten zijn: de noodzakelijke infrastructuur moet gereed zijn voordat zowel over de bestemmingsplanwijziging als over de bouwvergunning besloten wordt. ED: "Een nieuwe ontsluitingsroute voor het vrachtverkeer vanaf Poort 43 naar de A2 is al enkele jaren in voorbereiding en ligt grotendeels op de huidige d’Aasdonken en Grote Bleek in de gemeente Cranendonck. Nog altijd is niet alle grond aangekocht voor het voltooien van de nieuwe route. Na het zomerreces staat het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad van Cranendonck. De dorpsraad wil sowieso dat de nieuwe ontsluitingsroute klaar is voordat het logistiek centrum gaat draaien. ,,Maar ja, dat was ons ook al beloofd bij de bouw van de vergister van Blue Sphere."
De wethouder stelt dat 'een logistiek centrum de overlast voor de omgeving kan verminderen.' Dat 'kan' houdt de mogelijkheid open dat de huidige overlast niet zal verminderen bij herstructurering van het terrein. We vragen daarom de wethouder toe te zeggen dat de overlast ZAL moeten verminderen, wil dit plan groen licht krijgen.
Ook voor Maarheeze zal de komst van een logistiek centrum extra verkeersoverlast betekenen. Is er al met gemeente Cranendonck contact geweest over de plannen?
Driessen zou in gesprek zijn met enkele bedrijven, maar in welke branche is onbekend. Het is belangrijk dat zo snel mogelijk bekend wordt over welke branches het gaat. Wordt het een PICNIC distributiecentrum misschien? Wat namelijk ook mee gewogen zou moeten worden is de toegevoegde werkgelegenheid en met welke wagens gereden wordt (vrachtwagens, busjes?). Om daar een beeld van te krijgen moet bekend zijn om welk bedrijf het gaat. Met de toezegging dat het om een 'innovatief bedrijf' zal gaan kun je alle kanten op.
Dorpsraad Sterksel meldt dat het maximaal toegestane aantal van 1230 verkeerbewegingen per dag voor het hele Poort43-terrein alleen betrekking heeft op vrachtwagens en niet op bijvoorbeeld busjes. Klopt dit?
In de raadsinformatiebrief staat: 'Er wordt breed gezocht naar mogelijkheden voor een andere invulling van het zuidelijk deel van het terrein.' Naar welke alternatieven voor een logistiek centrum is gezocht? Wordt het zoeken naar alternatieven overgelaten aan de terreineigenaar? In hoeverre speelt de gemeente een actieve rol in dit zoekproces?
In Heeze-Leende is nieuwe bedrijvigheid meer dan welkom. Die moet echter wel passen bij onze gemeente. Grote verkeersintensieve bedrijven (zoals transportbedrijven) horen daar wat GroenLinks betreft niet bij.
Vergunningen voor Poort43 worden door de Provincie verleend. De provinciale PvdD-fractie heeft ook vragen ingediend. Het ED artikel van 29 juli staat hier.
(foto: Eindhovens Dagblad)